Logo
Kenneth Opsahl • Apr 29, 2024

Økt erkjennelse = Økt salg. Hæ? Gjenta!

Økt erkjennelse = Økt salg. Hæ? Gjenta!

  • Økt erkjennelse = Økt salg. Hæ? Gjenta!

    -Sa salgslederen til meg med oppspilte øyne på teams. Jeg kunne formelig høre at mynten datt ned.

    Nylig coachet jeg en salgsleder som slet med closing.
    Statistikken viste at på 20 kvalifiserte møter så closet hen kun på 1. Dvs. 5%!

    Hen utviste derimot en stor innsikt i eget fagfelt. Hen kunne produktene 100% og vel så det.

    Så hva holdt salget tilbake?

    Manko på involvering og erkjennelse fra kunden.

    Salgslederen var så god til å kjøre på og presentere at hen glemte å få med seg kunden på sine resonnement.

    Resultatet? Kunden forstod ikke hvorfor de skulle kjøpe!

    Lærdommen hen tok ut av dette gjelder i de fleste sammenhenger der vi skal motivere til handling:

    Ingen endring skjer før vi har erkjent at endring må til.

    I dette tilfellet var oppsiden en god slump sparte penger for kunden, men det hjelper liten uten en erkjennelse på at dette er viktig.

    I grunnen er dette et tap - tap.
    - Tap for kunden som ikke så at de kunne spare mye penger.
    - Tap for selger som ikke fikk salget.

    Intet erkjent behov, intet salg.

    Da henfaller selger til siste utvei, nemlig "virkemiddelet" pushing😖

    Og vi vet hvordan det går ...

    Men.

    Kunder liker å shoppe, men først etter at de har erkjent behovet og ser løsningen vår som attraktiv.

    Vår jobb som selger er å veilede Kunden til å selv oppdage og _erkjenne_ fordelene ved å kjøpe.

    Da kommer salget lettere.

    Bonusen? Det blir også mindre innvendinger.

    Hva tenker du om dette? Send meg et par linjer så få jeg høre hva du mener:)



Share by: